مشخصات

مشخصات

مالكيت خط:
كلا مالكيت خط به وي‍‍ژه خطوط اينترنتي در ايران و جود ندارد و كسي مالك خط نيست، شما صرفا امتیاز استفاده از يك شماره را خواهيد داشت، اين موضوع كلي بوده و هيچ تفاوتي بين شركتها ويا حتي اپراتورها وجود ندارد، در بعضي كشور ها شما مالك خط هستيد (چه سيم كارت چه خط مجازي) بدين صورت كه ابتدا شما خط مورد نظر را تهيه و سپس يك اپراتور را جهت خدمات دهي انتخاب مي كنيد، با ورشكست شدن و يا خروج اپراتور به هر دليلي شما خط خود را حفظ مي كنيدو مي توانيد اپراتور ديگري براي ارائه خدمات انتخاب كنيد كه متاسفانه در ايران اين سيستم بر قرار نيست و طبيعتا مالكيت خط هم معنايي ندارد.

سرعت ارسال:
شايعات زيادي در مورد سرعت ارسال وجود دارد، چنانچه گفته شد سيم كارت با تكنولوژي GSM سرعتي حدود 10 پيامك در دقيقه را فراهم مي كند، اما خطوط اينترنتي سرعتي حدود 1600 تا 2000 پيامك، اما بعضي شركت ها مدعي هستند كه با سرعت 20.000 پيامك در ثانيه ارسال مي كنند و يا سخناني از اين دست.در اين رابطه بايد گفت سرعت ارسال چيزي حدود 300 پيامك در ثانيه است، البته اين تعداد ارسال هيج وقت توسط اپراتورهاي مخابرات به صورت رسمي اعلام نمي شود چرا كه ترافيك روزانه، مشكلات مركز پيامك مخابرات بر آن تاثير مي گذارد،‌ پس مي توان نتبجه گرفت در ايده آل ترين حالت مي توان حداكثر 300 پيامك در ثانيه ارسال كرد كه چيزي معادل 18000 پيامك در دقيقه خواهد بود، اما بايد توجه داشت كه در هر ارسال پيامك ها ي شما بايگاني نيز مي شود تا بتوان گزارش دليوري از آن داشت اين امر زماني به خود اختصاص مي دهد، اين زمان مربوط به اماده سازي براي ارسال است نه خود ارسال اما بايد محاسبه گردد چرا كه نشان دهنده سرعت سرور شركت ارائه دهنده خدمات و كيفيت نرم افزار ارسال است كه متاسفانه بعضي شركت ها اين زمان را اعلام نمي كنند و يا اصلا پيامك شما را بايگاني نمي كنند، نكته ديگر اينكه پيامك ها در بسته هاي 90 تايي ارسال مي شود تا در صورت بروز هر گونه مشكلي راحت تر بتوان پيگيري كرد كه اين امر نيز روي سرعت تاثير مي گذارد، اين امر نيز بين تمامي شركت ها يكسان است. در پايان بايد گفت سرعت ارسال خود گزينه مناسبي براي مقايسه شركت ها نيست چرا كه عوامل زيادي بر آن تاثير مي گذارند و هر كس به گونه اي آن را تعبير و تفسير مي كند.

ليست شماره هاي شهرها و مناطق:
بانك اطلاعاتي توسط اداره پست در اختيار مخابرات قرار گرفته است كه بر اساس قبوض تلفن همراه تهيه شده است، بر اساس اين بانك امكان ارسال به مناطق مختلف فراهم است، اما اين ارسال از طريق اپراتور هاي مخابرات انجام مي شود،‌روال كار بدين صورت است كه شما فرمي را پر مي كنيد كه شامل متن و كد پستي منطقه مورد نظر شما است، سپس فرم را به شركت سرويس دهنده خود تحويل مي دهيد ارسال انجام مي شود. در اين توع ارسال شماره ها براي شما آشكار نخواهد شد و طبيعتا گزارشي از دليوري هم به صورت رسمي ارائه نمي شود. اما بعضي شركت ها مدعي هستند كه خود صاحب اين بانك شماره هستند كه اين امر خلاف قانون و قابل پيگيري است.

سرور و معماري نرم افزار:
چنانچه گفته شد، از عوامل موثر در سرعت ارسال، سرعت بايگاني پيامك ها است كه اين امر رابطه مستقيمي با ميزبان سامانه دارد.
بعضي شركت ها سامانه را روي سروري بارگزاري كرده اند كه صد ها و گاهي هزاران سايت ديگر را پشتيباني مي كند و بعضي ديگر از سرور اختصاصي استفاده مي كنند.
بديهي است كه كيفيت اين دو قابل مقايسه نيست به وي‍ژه اينكه اگر سرور داخلي نيز باشد از طريق اينترنت ملي قابل دسترس خواهد بود.
با زدن آدرس پنل ارسال پيامك در اين سايت شما مي توانيد ببينيد كه روي سرور مربوطه چند سايت ديگر فعال است.
در نظر داشته باشيد كه زيبايی ظاهري سايت و يا حتي پنل دمو كه در معرض ديد عموم قرار ميگيرد و بعضي شركت ها با جملاتي مانند اول ببينيد بعد بخريد آن را بيانگر كيفيت خدمات خود مي دانند، اهميتي ندارد.
مهم كيفيت سرور و معماري برنامه است، بديهي است معماري برنامه بر شما پوشيده است و راهي براي پي بردن به كيفيت آن در نگاه اول نداريد اما به سادگي مي توانيد به شرايط سرور پي ببريد.

محدوديت تعداد شماره هاي دفترچه تلفن و بايگاني پيامك ها و محدوديت ارسال روزانه:
اصولا شركت ها نرم افزار هاي خود را رتبه بندي مي كنند و در اين رتبه بندي گزينه هايي را براي مشتري فراهم مي كنند.
نگین ارتباط فقط سرويس ها را رتبه بندي مي كنند، بدين معني كه شما به خريد پنل پيشرفته امكاناتي بيشتري نسبت به پنل پايه دريافت خواهيد كرد، اما بعضي شركت ها در تعداد گنجايش دفترچه تلفن، بايگاني و حتي تعداد ارسال روزانه محدوديت ايجاد مي كنند تا شما را ترغيب به خريد پنل گران تر كنند. در مورد ارسال روزانه بايد گفت كه هيچ محدوديت فني وجود ندارد و اين قبيل محدوديت ها صرفا يك سياست تجاري است.